Elektronik Elektronička

Ti, kteří by chtěli získat tuto odborku, by měli mít základní znalosti z oblasti elektroniky, tj. znát Ohmův zákon, základní schematické značky, mít přehled o základních součástkách a vědět, kde tyto součástky sehnat, a umět svůj obor představit družině/oddílu. Plněním této odborky je možné si rozšířit znalosti z různých oblastí elektroniky pomocí zajímavých zapojení.

Odborku je možné stáhnut zde.

split_Pracovni-list-Elektronik_uprava04

 

Inspirace k odborce:

Simulační program TINA-TI

Elektronik_Skaut 2017-6

 

Komentujte!

Upozornit na
Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
Ondřej Vomlel

Osobně se pozastavuji nad složitostí většiny úkolů. Když si představím že by to měl plnit rover bez středoškolského vzdělání natož nějaký mladší skaut. Mě osobně je 20 mám za sebou střední elektro plně se tomu věnuji a s některými úkoly typu “zkus to” bych i já měl hodně velký problém. Minimálně by mohl být k dispozici alespoň nějaký nástřel jak to autor myslel. Třeba bych chtěl vidět zesilovač třídy D z diskrétních součástek (nevím jak by někdo vytvořil použitelný modulátor)

Michal Burda

Ahoj, k tomu zesilovaci ve tride D, jeden z prvnich odkazu na googlu http://www.tehnomagazin.com/Audio-Amplifiers/200W-class-D-amplifier.htm Samozrejme je mozne jit I cestou vlastniho navrhu

Ondřej Vomlel
Ahoj. Takže ještě jednou. Úroveň obtížnosti této odborky je opravdu vysoká. V porovnání třeba s ajťákem, nebo smartphonistou, je v normálních podmínkách skauta téměř nesplnitelná. Měl jsem možnost její obsah konzultovat s vedoucím z neskautského elektro tábora a on sám se strašně divil jak je to těžký. Jako chápu, že si s tím někdo dal dost práce a zpracoval to, ale opravdu se bojím že to bude moc nepoužitelný. Pokud by jste chtěli z mé strany nějakou spolupráci, tak mi napište. Můžeme to probrat trochu detailněji. o.vomlel@seznam.cz Jo a reakce na Michala Burdu – to že vygooglíš schéma, kterému nemůžeš… Číst vice »
Michal Burda
Ahoj ano, je to těšží, přiznávám. Nicméně třeba ten zesilovač ve třídě D není neřešitelný. Ano, je to jedna z posledních úloh a plněním toho je nutné prokázat mnoho dovedností, jde o úlohu pro zapálené jedince. Je možné si však zvolit i jinou úlohu. A teď k tomu řešení modulátoru: Máš napájení např. 12V stabilizované. Ze dvou tranzistorů postavíš Schmittův klopný obvod, překlápějící zhruba 1/3 a 2/3 Ucc. Na vstup dáš proti zemi kapacitu – základ pro pilové napětí. Schmittův klopný obvod s Tranzistory má pod emitory společný odpor, na tomto – je-li napětí stabilizované, jsou dvě hodnoty konstantního proudu… Číst vice »
Ondřej Vomlel
Neříkám že to je neřešitelný. Jen poukazuji na rozdíl v úrovni obtížnosti odborek. A souhlasím s Jirkou. Když bude nějaké dítě alespoň trochu zapálené do elektroniky, určitě nebude na takové úrovni, aby mohlo vůbec začít tuto odborku plnit a to ho demotivuje. Pokud je někdo na vyšší úrovni znalostí, tak ke svému rozvoji přece nepotřebuje odborku, ale bude se rozvíjet sám a směrem, který ho baví… Jako sorry dítě který si teprve osvojuje základy jako je třeba Ohmův zákon nebo Kirchhoffovy zákony, nemůže upravovat svítilnu a dělat do ní PWM regulaci. A vidím to i na příkladu u nás ve… Číst vice »
Michal Burda

Asi máš pravdu, i když ta baterka jde udělat se dvěma obvody NE555, jeden jako astabilní obvod a druhý jako PWM modulator – viz datadheet http://html.alldatasheet.com/html-pdf/161279/TI/NE555/358/13/NE555.html Ta úloha je o tom poznat obvod 555 a jeho možnosti. Nejprve to zkusit např. na nepájivém poli a pak, až to bude chodit, přistoupit k úpravě svítilny. V tuto chvíli si nejsem jist, jestli je problem, že je odborka skutečně tak těžká, nebo jsou jen jednotlivé body tak úsporně vyjádřeny, že z nich jen není patrná myšlenka. Zeptám se ještě v odborkovém týmu.

Ondřej Vomlel

PWM jde udělat pohodlně jen jednou 555 ale to je jedno jde o to že takovej úkol nemohu Dát někomu kdo tápe v seriovým a paralelním zapojení. Za mě bych doporučil úlohy hodně zjednodušit. Jak jsem již v diskuzi napsal klidně s tím i pomůžu.

Michal Burda

To nebude třeba. Dostal jsem možnost odborku přepracovat (byť v expresním termínu). Brzy se objeví nová varianta, zaměřená na absolutní základy. Bohužel, má i jednu nevýhodu, pokud se jedinec učí základy, těžko se do této aktivity zapojuje oddíl a těžko jsou výsledky úloh okamžitě aplikovatelné při hře (na což je při odborkách kladen důraz). V tomto směru bude v nové verzi ještě co zlepšovat a pokud to bude vhodné, bude muset patron (dle schopnosti jedince) např. vymyslet konkrétní aplikaci, ve které budou uplatněny nabyté vědomosti. Nicméně věřím, že na základě dalších připomínek bude možné odborku dale vypilovat.

Michal Burda

Vstoupit do diskuze

Ondřej Kabelka

Ahoj, děkujeme za postřeh. Plánujeme vytvořit článek (nebo sérii článků) ve kterých bude “návod” jak by úkol plnil autor odborky. Jen to chce trošku času.
Za tým odborek, Ondřej Kabelka

Jiří Štěpanovský
Ahoj, návod není všechno! Když budou skauti takhle vedeni “podle návodu”, zvlášť k tvorbě tak obtížnejch věcí, tězko tomu mohou rozumět. A naopak bych řekl, že to kontraproduktivně povede k jejich menšímu porozumění tématu. Naučí se jen následovat návody. Mnohem vhodnější by podle mě bylo, nechat je dělat daleko jednodušší úkoly (zpožďovače/blikače/bzučáky), ale cestu nechat na nich. Ať si vyzkouší práci vynálezce a vymyslí vlastní způsob, jak docílit chtěného výsledku. Metodou pokus/omyl a vytvářením vlastních schémat si daleko lépe osvojí problematiku problému a naučí se mnohem víc, než jen sledováním návodu. Můj návrh: vyškrtnout úkoly – převodník na USB, detektor… Číst vice »
Michal Burda
Ahoj, Návod není všechno, to máš pravdu. Leč první, co každý udělá, je, že otevře internet, minimálně pro inspiraci. Proč vymýšlet vymyšlené. Druhá věc je zapojení pochopit a rozchodit. Co se týká jednodušších úkolů, máš pravdu. Jenže oblast elektroniky je dnes tak obsáhlá. Když jsem psal odborku, tak jsem se snažil nejprve obsáhnout jednotlivé kapitoly a zjistil jsem, že jich je opravdu hodně (např. transistor v digitálním režimu, Tr. v analogovém režimu, NE555, Komparátory, op. zesilovače, výkonové zesilovače, procesory, logické obvody, vf. technika, Napájecí zdroje, plošné spoje, výpočet chladiče, …) a bylo toho na 2-3 odborky. A teď přišlo dielma.… Číst vice »
Ondřej Vomlel

Dík za odpověď čas je potvora nikdy ho není dost 😉

Si děláte srandu ne?? 😀 Já budu za měsíc Ing. na fakultě elektrotechniky a informatiky a i pro mě by to bylo těžké. Třeba úlohu 14, jsme měl jako semestrální projekt v 5. ročníku a to jen návrh, konstruovat jsem to nemusel. 😀

Michal Burda

Tak to je opravdu síla. Třeba úloha 14 je kompletně o trojčlence.😀 U stabilizátoru LM317T musíš spočítat odporový dělič, ke kterému je vzoreček navíc uveden v datasheetu. A ten chladič – nádherně je popsán např. na Pandatronu (a není to ani moc dlouhé). Nemusím snad dodávat, že jde opět o trojčlenku.😀 A když jsme u této úlohy, tak co třeba návrh vstupních kondenzátorů? U stabilizovaného zdroje je tato otázka taktéž důležitá a … opět jde o trojčlenku. Já toto dával už na učňáku. Držím ti palce ke státnicím.

Dal bych tam víc znalosti teorie, jako je u Elektrotechnika. A něco s Arduinem, neoriginální stojí na ebay 150 a
můžou si na tom udělat co je napadne… Zdroj, nabíječka, zesilovač, proč? Fajn jedna úloha by taková mohla být, třeba udělat DPS- třeba čítač, něco lehkého… Děcek, zapálených do téhle elektroniky už moc není.. Dneska jedou robotické kroužky, to je baví.. K tomuhle bych to směřoval..

Michal Burda
Teorie je fajn, nicméně odpálit si několik tranzistorů po koruně za kus také neuškodí. Důraz by měl být na základy. Pokud hračka typu Arduino přestane fungovat, tak mi řekni proč a jak to napravíš? Dovedeš do Arduina nahrát nový operační systém? A umí to uchazeč o odborku? Kolik čipů odpálíš, než pochopíš, že připojit indukční zátěž přímo na výstup je chyba? Ať z pohledu ochran před přepětím, nebo z pohledu výkonu .. Arduinu nebo Picaxe se nebráním, ale stejně okolo budeš stavět vrabčí hnízda z tranzistorů, optočlenů a všelijakých budičů, tedy to, co popisuje odborka v současném stavu. A procházet… Číst vice »
Dominika Pichlová
Ahoj, já mám k obsahu odborky spíše jinou připomínku/návrh. Osobně by se mi líbilo (pokud není v plánu celá digitálně zaměřená odborka), kdyby bylo u této odborky možné nějaké podzaměření na analog a na digitál nebo alespoň pár úkolů navíc digitálního zaměření. V dnešní době je digitální návrh dle mého názoru hodně rozšířený a je užitečný také pro rozvoj logického uvažování. Dalším důvodem je to, že mi připadá více atraktivní i pro lidi, kteří mají k elektronice dále, ale baví je třeba matematika apod. A v neposlední řadě já přestože jsem inženýr v oboru návrhu vestavných systémů, z analogového návrhu… Číst vice »

Děkujeme. Zvážíme při revizi této odborky i při přidávání dalších odborek.

Matěj Kadlec

Trochu mi tam chybí něco víc mechanickýho – např. navrhnout panel pro zařízení, vyvrtat krabičku a hlavně – PÁJENÍ. To si myslím že by tam určitě mělo být zmíněno, i klidně jako některý z bodů. Bez pájení se Elektrotechnik ani Elektrotechnička nikam nepohne.

Ondřej Vomlel

Ahoj vždyť tam je pájení dost. Ale pokud ti to přijde málo tak mu zakaž i na těch pár úloh nepájivé pole.;-)

Podmínky bych dal výroba DPS nejen v SMD provedení. Tvorba dokumentace. Výroba plošnáku na čtverečkovaný papír a v návrhovém programu. Odborky nejsou na to, aby je udělal každý proto se tomu říká odborka. Nikdo není odborník na všechno.
Výroba zařízení a tvorba programu pro Arduino. aspon 5programů a zapojení pro tyto programy v nepájivém poli. Sehnat součástky, znalost el. obchodu aspon jednoho zahraničního.

Michal Burda

Ahoj, v této revizi odborky bohužel není možno vzhledem k datu vydání dělat zásadní změny. Nicméně, pokud se sejde vice podobných připomínek jak odborku zlepšit, pak tyto připomínky budou zapracovány v další revizi.

Ondra Vomlel

Ahoj odborka je určitě lepší. V podstatě nemám co vytknout. Velká pochvala. Reakce na kubise:podmínku na nejen SMD desku bych nedával. Pokud někdo umi pajet SMD tak 100% umi i vrtat do desky. Od toho je tam patron který si podmínky doladí dle situace. Určitě souhlasím s tim ze by se mela deska navrhovat i pomocí programu. Dost populární je treba eagle.určitě bych neříkal kolik musí vytvořit programů to je zase na patronovi.

Michal Burda
Ahoj, k tomu Eagle – sám ho používám již několik let. Velmi užitečný nástroj. Abych pravu řekl, nevím, jak to teď je s verzí pro výukové účely, jak je složité si ji obstarat a jaká má omezení. Vím, že jsem měl kdysi nějakou verzi omezenou pouze na 20 Pads. Pokud má někdo k tomu aktuální info, rád se přiučím. Druhá otázka je, jak obrazec přenést na PLS. Já používám fotocestu – k tomu je nutné mít laserovou tiskárnu schopnou vzít tvrdou fólii (v nouzi lze použít i pauzák) a osvitovou komoru. Snad jednou jsem viděl i jakousi nažehlovací fólii, nicméně… Číst vice »
Ondřej Vomlel
Eagle má v tuto chvíli free verzi s omezením pouze na rozměr destičky tuším 15x15cm což bohatě stačí. Samozřejmě neexistuje jenom eagle ale s ním mám dost dobré zkušenosti. Návrh lze přenést na desku několika způsoby. 1) vytisknout na papír, proťukat dulčíkem pady a vše podle návrhu dokreslit ručně fixou. (takto jsem desky vyráběl ve cca 13ti) 2) vytisknout laserovkou na voskovaný papír od samolepky nebo na samolepící barevný papír a zažehlit to na desku.(na netu je mnoho návodů. tato verze se mi docela osvědčila) 3)vytisknout na pauzák laserovkou a přenést pomocí halogenky (stačí stolní lampička) nebo UV zářivky (já… Číst vice »
Michal Burda

OK, lze o tom uvažovat v příští revizi. Nicméně bych tam ten základní způsob nechal a Eagle (či podobný SW) by šlo případně zařadit do bodu “Ukaž se”. Zvládnout Eagle chvilku trvá a nevím, zda to mladší skauti dají (a desky jsou potřeba pořád :). Myslím, že u této úlohy dnes může u starších jedinců zasáhnout patron a s uchazečem se domluvit na SW zpracování.

wpDiscuz